Chemia warsztatowa
Wszystkie produkty(71)
Dowiedz się więcej
Dobór odrdzewiacza powinien być motywowany tym, jaką substancję czynną zawiera i do czego będzie używany. Odrdzewiacz zawierający kwas będzie rozpuszczał rdzę, dlatego nie jest wskazane używanie go do metali wrażliwych na korozję. Prędzej przyda się jako substancja usuwająca rdzę ze śrub, które następnie będzie można zastąpić nowymi. Nieco inne właściwości posiada odrdzewiacz z siarczkiem molibdenu, ponieważ tworzy on warstwę zabezpieczającą powierzchnię przed utlenianiem. Neutralizator rdzy po wyschnięciu tworzy podłoże, które można następnie lakierować i obrabiać szpachlą. Do obciążonych łożysk, świec zapłonowych czy łączników rurowych najlepszy będzie smar miedziany, którego zadaniem jest ochrona niektórych części w samochodzie przed zapieczeniem. Wazelina techniczna będzie idealna do ochrony niektórych metali przed korozją, ale tak samo skutecznie zadziała na gumę, chroniąc ją przed wysychaniem i zniszczeniem. Do aplikowania tych środków niezbędna będzie smarownica, tawotnica oraz oliwiarka.
Odrdzewiacz, neutralizator rdzy i inne środki antykorozyjne
Środki do konserwacji podwozia, progów, profili, środki smarujące, oleje penetrujące ‒ oferta środków antykorozyjnych w Leroy Merlin jest bardzo szeroka. Jak się w niej odnaleźć? Sięgając po odrdzewiacz czy neutralizator rdzy, musimy przede wszystkim wiedzieć, że nie są to środki, które pozwolą na zamianę korozji w zdrowy metal. Dlatego, jeśli ktoś obiecuje nam takie efekty, warto podejść do tego krytycznie. Rdzę można usunąć ze skorodowanego przedmiotu np. drucianą szczotką lub „rozpuścić” ją za pomocą odrdzewiacza. W swoim składzie odrdzewiacz może zawierać różnego rodzaju substancje czynne, które różnią się stężeniem. Dlatego nie należy używać odrdzewiacza „na oko”, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia odrdzewianego elementu, lecz stosować się ściśle do informacji zawartych w instrukcji obsługi.
Preparaty do usuwania rdzy mogą zawierać kwas, który w większości przypadków rozpuszcza rdzę, ale może także mieć wpływ na przyspieszenie korozji. Dlatego lepiej nie używać odrdzewiaczy z kwasem do metali wrażliwych na korodowanie bądź po zastosowaniu takiego środka zastosować inny, który zneutralizuje niepożądane działanie kwasu. Tego rodzaju odrdzewiacz świetnie nada się do usuwania korozji ze śrub, z których później nie będziemy już korzystać. Jest to szczególnie istotne w motoryzacji, gdzie mniej inwazyjne odrdzewiacze chronią karoserię auta przed skutkami niekorzystnych warunków atmosferycznych, zaś inna grupa odrdzewiaczy stosowana jest do luzowania zapieczonych połączeń śrub.
Środki antykorozyjne penetrujące. Jednym z bardziej popularnych środków penetrujących jest WD-40, który usuwa rdzę. Nie ma on wprawdzie zaawansowanych właściwości smarujących, ale działa oczyszczająco, pozwalając np. poruszyć zapieczoną śrubę. Czyści również spryskane powierzchnie, rozpuszcza większość materiałów samoprzylepnych, ułatwiając usuwanie nalepek i innych klejących zabrudzeń. Uniwersalnym środkiem antykorozyjnym są odrdzewiacze przemysłowe, które stosuje się w profesjonalnych warsztatach oraz w przemyśle. Przed ich użyciem warto sprawdzić, na jakich podłożach można je stosować. Najlepiej nie nakładać tego preparatu na powierzchnie gumowe (jak np. uszczelki), ponieważ może mieć na nie niekorzystny wpływ, „rozpuszczać” je. Jeśli chcemy opóźnić procesy korozyjne, warto zastosować odrdzewiacz z siarczkiem molibdenu, który charakteryzuje się właściwościami ochronnymi. Po użyciu preparat tworzy na powierzchni warstwę odporną na utlenianie.
Neutralizator rdzy to emulsja pochodzenia organicznego na bazie żywicy epoksydowej. Jego działanie polega na tym, że ze zneutralizowanej rdzy tworzy metaliczno-organiczną warstwę na bazie żelaza. Kiedy wyschnie, umożliwia dalszą pracę na podłożu, czyli np. lakierowanie go lub obrabianie szpachlą. Rozwiązanie to wykorzystuje się w przemyśle, mechanice, a także w hobbystycznym majsterkowaniu. Sposób użycia takiego preparatu jest bardzo prosty. Najpierw należy usunąć zabrudzenia, tłuszcz oraz wolne cząstki rdzy. Najlepiej zrobić to przy pomocy alkoholu izopropylowego lub rozpuszczalnika nitro, pamiętając o zabezpieczeniu dróg oddechowych i skóry ciała. Odpowiednie oczyszczenie powierzchni zdecydowanie poprawi działanie neutralizatora, a także wydłuży jego skuteczność. Następnie należy nanieść grubą warstwę neutralizatora, a po 6‒8 godzinach, kiedy wyschnie, powierzchnię można lakierować lakierami schnącymi przez odparowanie.
Środki smarujące
Zadaniem środków smarujących jest ograniczenie skutków tarcia pomiędzy ruchomymi częściami maszyn. Dzięki temu wolniej się zużywają oraz nadmiernie nie rozgrzewają. Poza tym środki smarujące mogą również chronić silnik przed korozją, która mogłaby rozwinąć się na skutek przedostawania się do oleju związków powstałych w trakcie procesu spalania. Są również niezwykle skuteczne w usuwaniu wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, które w trakcie użytkowania gromadzą się w maszynach. Pozwala to na przedłużenie okresu ich żywotności. W Leroy Merlin można wybierać spośród następujących środków smarujących:
- smar grafitowy – może być stosowany do smarowania łańcuchów, przekładni zębatych oraz ślimakowych, a także piór resorów. Może pracować w zakresie temperatur od ‒20°C do +60°C, czyli w łączeniach podatnych na kontakt z wodą i zarazem wysoką temperaturą. Fakt, że ten typ smaru został wyprodukowany na bazie pyłu grafitowego, zapewnia optymalną odporność na wpływ warunków atmosferycznych, takich jak wilgoć czy opady;
- smar litowy – najbardziej uniwersalny typ smarów, popularny w wielu branżach i wariantach. Powstał na bazie połączenia oleju i mydła litowego wzbogaconego różnego rodzaju dodatkami, np. przeciwutleniającymi oraz antykorozyjnymi. Dzięki temu smary litowe mogą pracować w bardzo wymagającym, wilgotnym środowisku. Są także odporne na działania temperatury oraz wolno się utleniają, co sprawia, że są aktywne przez bardzo długi czas. Cechy, które dodatkowo poprawiają działanie smarów litowych, to wysoka lepkość, odporność na korozję (niska kwasowość) oraz odporność na obciążenia. Pozwala to na ich stosowanie w miejscach narażonych na duże tarcie mocne obciążenia, np. w narzędziach udarowych, rolnictwie, budownictwie oraz motoryzacji;
- smar maszynowy – substancja odporna na działanie temperatury, zanieczyszczeń i wilgoci. Może być mieszany z większością innych środków smarujących. Najczęściej stosuje się go do różnego rodzaju łożysk, elementów nadwozi pojazdów, a także obciążonych udarowo przekładni zębatych;
- smar motocyklowy – środek smarujący do łańcuchów motocyklowych musi trafić pod tzw. oringi lub uszczelniacze innego typu, dlatego najlepiej aplikuje się go w postaci sprayu. Do jego istotnych cech należą właściwości smarne, które powodują zmniejszanie tarcia i odprowadzanie ciepła oraz przyczepność. Smar motocyklowy powinien jednocześnie izolować łańcuch przed osadzaniem wszelkich zanieczyszczeń, a w przypadku smaru hydrofobowego zabezpieczać łańcuch przed rdzewieniem;
- smar rowerowy – środki przeznaczone do smarowania łańcuchów rowerowych mają redukować tarcie w ogniwach, co poprawi ich żywotność i jakość pracy. Smar rowerowy ma izolować łańcuch od kurzu i wymywania przez wodę. Najlepiej kupić smar uniwersalny, który sprawdzi się w warunkach suchych oraz mokrych;
- smar silikonowy – dobrze pracuje zarówno z tworzywem sztucznym, jak i gumą czy metalem, tworząc elastyczną warstwę ochronną na powierzchni. Ma wysoką tolerancję na skrajne temperatury, silne właściwości hydrofobowe, jest odporny na przywieranie brudu oraz ma suchą strukturę, dzięki czemu nie rozmazuje się i nie brudzi. Jest szeroko wykorzystywany w motoryzacji, przemyśle spożywczym i w mechanice. Świetnie nadaje się np. do ochrony wnętrza zamków przed zamarzaniem, ponieważ ma silną tendencję do wypierania wody. Eliminuje skrzypienie zawiasów, zapobiega przywieraniu szuflad do prowadnic, dobrze chroni gumowe uszczelki;
- smar syntetyczny – uzyskiwany ze sztucznie syntetyzowanych substancji chemicznych, np. zmodyfikowanych chemicznie elementów ropy naftowej. Może pracować w wyższych temperaturach niż produkty na bazie oleju mineralnego, ma też lepsze od nich właściwości mechaniczne i chemiczne;
- smar teflonowy – suchy smar, który sprawdzi się tam, gdzie niezbędna będzie czysta warstwa smarująca. Nie brudzi i doskonale wypiera wodę. Jest używany do narzędzi pneumatycznych, elektroniki, wnętrz samochodów czy wycieraczek;
- smar łożyskowy – wielozadaniowy smar przeznaczony do układów pojazdów przemysłowych, rolniczych i samochodowych;
- smar do bram – zapewnia długotrwałe smarowanie we wszystkich typach bram wjazdowych. Nie przyciąga brudu i kurzu;
- preparat do zamków – ochroni przed zablokowaniem wszystkie rodzaje zamków i kłódek;
- towot – wodoodporny smar mineralny z dodatkiem mydła wapiennego. Służy do konserwacji wszelkiego typu bram: tradycyjnych, roletowych, przesuwnych czy skrzydłowych;
- olej – olej do generatorów jest przeznaczony do smarowania silników pracujących w agregatach prądotwórczych. Olej silikonowy posłuży do smarowania zamków, kłódek, zawiasów, maszyn do szycia, urządzeń precyzyjnych, sprzętu sportowego, kosiarek i innych urządzeń mechanicznych. Zalecany jest również do smarowania łożysk i przekładni z tworzyw sztucznych. Natomiast olej wazelinowy jest zalecany do ochrony styków urządzeń elektrycznych (np. klem akumulatorowych) oraz konserwacji skóry;
- wazelina techniczna – substancja bardzo lepka, a zarazem rzadka, powstała na bazie węglowodorów parafinowych. Chroni przed nadmierną wilgocią oraz tarciem. Służy do zabezpieczania narzędzi, maszyn, zamków i zawiasów;
- chłodziwo – produkt przeznaczony do schładzania elementów w trakcie wiercenia, a także wykonywania otworów przy pomocy otwornic do metalu;
- oliwa do maszyn do szycia – dzięki strzykawkowemu dozownikowi łatwo ją aplikować.
W ofercie Leroy Merlin znajdują się również inne środki smarujące, takie jak izolacja elektryczna w płynie oraz preparaty do czyszczenia styków elektrycznych. Wszystkie tego typu środki można nabyć w wygodnych opakowaniach wyposażonych w praktyczne aplikatory ‒ w sprayu (aerozolu), tubce, butelce z dozownikiem oraz puszce.
Oliwiarka i smarownica
Praktyczna oliwiarka dostępna w Leroy Merlin wyposażona jest w sztywną końcówkę, która ułatwia wtłaczanie oleju lub innego środka smarującego do miejsc trudno dostępnych, takich jak skrzynie biegów czy mosty napędowe. Taki sprzęt powinien znaleźć się w każdym warsztacie, podobnie jak smarownica, która służy do aplikowania oleju pod ciśnieniem. Smarownica pozwala na zasilenie sprzętów w smar bez ryzyka zanieczyszczenia. Najlepiej nadaje się do takich urządzeń jak łożyska, przeguby czy łańcuchy.
Pasta BHP i środki do mycia rąk
Praca ze smarami, odrdzewiaczami i podobnymi środkami chemicznymi powoduje zabrudzenia, których trudno się pozbyć przy użyciu zwykłego mydła i wody. Z pomocą przychodzi pasta BHP, która powinna znajdować się na wyposażeniu każdego warsztatu oraz wszędzie tam, gdzie mamy styczność z trudnymi do usunięcia substancjami. Można kupić ją w formie mydła, które sprawdzi się przy usuwaniu lekkich zabrudzeń. Pasta BHP w formie detergentowej służy do zmywania ciężkich zabrudzeń, zaś forma ścierna, czyli pasta z dodatkiem trocin lub piasku pomoże usunąć zabrudzenia wywołane np. smołą.