Prostowniki samochodowe i urządzenia rozruchowe, przewody rozruchowe
Dowiedz się więcej
Przewody rozruchowe i prostownik powinien mieć każdy właściciel samochodu, zwłaszcza starszego. W warsztatach są one niezbędne. Dzięki odpowiednim kablom można szybko uruchomić samochód, w którym rozładował się akumulator. Trzeba mieć jednak dostęp do drugiego, sprawnego pojazdu. Przewody rozruchowe pozwalają pobrać prąd generowany przez jego alternator. Przewody w krótkim czasie dostarczają dużą ilość prądu, więc powinny cechować się wysoką jakością i mieć odpowiednie parametry techniczne. Dostępu do drugiego auta nie wymagają natomiast prostowniki, które pozwalają naładować akumulator prądem z sieci.
Najważniejsze parametry kabli rozruchowych
Zależnie od jakości i parametrów technicznych, przewody rozruchowe mogą kosztować od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Najważniejsze jest to, aby prawidłowo dobrać ich długość, średnicę oraz wytrzymałość. Na co warto zwrócić uwagę, kupując kable rozruchowe?
- Amperaż – najważniejszy parametr kabli rozruchowych. Wpływa na to, czy można je podłączyć do akumulatora w danym samochodzie. Większość standardowych przewodów wytrzymuje napięcie rzędu 100-200 amperów (A). To wystarczająco dużo, by uruchomić niewielki silnik benzynowy, ale zbyt mało, aby „odpalić” diesla albo większą jednostkę benzynową. W tych przypadkach należy zastosować przewody o amperażu 400-900 A lub większym, w przeciwnym razie mogą się stopić. Aby sprawdzić, jakie kable można podłączyć do akumulatora w danym samochodzie, należy sprawdzić oznaczenia na obudowie akumulatora.
- Przekrój przewodów rozruchowych – im grubszy jest rdzeń przewodu, tym lepiej przewodzi on prąd, a zatem większa jest szansa na uruchomienie samochodu. Do silników benzynowych nadają się przewody z rdzeniem o średnicy 16 mm. Samochody z silnikiem diesla wymagają kabli o średnicy rdzenia 25-35 mm (25 mm dla silników diesla, 35 – ogólnie dla silników o dużej pojemności). Co ważne, gruby przewód wcale nie musi mieć rdzenia o dużej średnicy – nierzadko jest on dość cienki, za to osłonięty grubą warstwą izolacji. Dlatego warto obejrzeć miejsce, w którym przewód łączy się z zaciskiem. Tak można ocenić grubość samego rdzenia.
- Długość przewodów – typowe kable rozruchowe, wystarczające do uruchomienia samochodu osobowego, mają od 2,5 do 3 m długości. Dłuższe przewody pozwalają łatwo połączyć oba akumulatory, ale jednocześnie generują większe straty prądu (mają większy opór). Ogólna zasada mówi również, że im dłuższe są przewody rozruchowe, tym grubszy powinien być rdzeń.
- Jakość wykonania – wysokiej jakości kable rozruchowe są wykonane z elastycznej, odpornej na uszkodzenia mechaniczne i zerwanie, miedzianej linki. Mogą służyć kierowcom latami. Najlepsze przewody mają trwałe zaczepy, wykonane z miedzi i innych metali, a także powierzchnię zabezpieczoną silikonową powłoką. Drugim materiałem, wykorzystywanym do produkcji przewodów rozruchowych, jest aluminium, które waży niewiele, a jednocześnie jest mniej (w stosunku do miedzi) podatne na zginanie i rozciąganie. Aluminiowe przewody cechują się więc nieco mniejszą trwałością.
Jakość przewodów rozruchowych można ocenić przed zakupem, oglądając mocowania przewodu (zaciski). Jeżeli są one prawidłowo wykonane i solidne, kable również są wytrzymałe. Ważne są też sprężyny, zapewniające mocny chwyt. Powinny pracować płynnie i bez żadnych zacięć. Im mocniejsza sprężyna, tym lepiej kable przylegają do klem akumulatora. Ostatnią rzeczą, którą warto sprawdzić przed zakupem, jest zacisk rdzenia przewodu w mocowaniach. Powinien być mocny i solidny.
Prostownik samochodowy – alternatywa dla kabli
Prostownik samochodowy określany jest też mianem ładowarki. To doskonała alternatywa dla kabli rozruchowych, gdy w pobliżu nie ma dostępu do drugiego, sprawnego auta. Prostownik samochodowy to urządzenie elektryczne, które służy do ładowania akumulatorów w pojazdach. Dostarcza prąd o stałym napięciu i natężeniu, co pozwala na ładowanie bez ryzyka ewentualnych uszkodzeń. Urządzenia te są dostępne w różnych rozmiarach i mocach, zatem łatwo dopasować je do potrzeb danego pojazdu, w którym zastosowano akumulator.