Napęd do bramy. Jak wybrać odpowiedni model?

Bramy otwierane zdalnie przestają być luksusem i stają się codziennością w polskich domach. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób będzie stało przed dylematem wyboru napędu do bramy. Dotyczy to zarówno montażu nowej, jak i mechanizacji obecnego urządzenia.

Napęd do bramy a mechanizm otwierania

Konstrukcja bramy, a konkretnie – sposób jej otwierania, decyduje o tym, jaki rodzaj napędu będzie zastosowany. Inne rozwiązania są wymagane do bram wjazdowych, a jeszcze inne do bram garażowych. Ważnymi zagadnieniami są tu wymiary fizyczne skrzydła bramy i słupków.

Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej?

Wybierając mechanizm otwierający do bramy dwuskrzydłowej, należy upewnić się, jakie są następujące parametry:

  • ciężar skrzydła bramy,
  • jego długość,
  • jego wysokość.

Następnie należy dobrać siłownik w taki sposób, by jego maksymalne obsługiwane parametry pokrywały wszystkie właściwości bramy (z odpowiednim zapasem).

Kolejne zagadnienia są trudniejsze do oszacowania, jak np. wypełnienie skrzydła bramy. To wykonane z siatki będzie stawiać mniejszy opór powietrza niż pełne. Nie bez znaczenia jest również materiał, z którego wykonana jest brama: skrzydła bramy wykonane z drewna będą robić się cięższe wraz z upływem czasu, a także po deszczu.

Kolejną kwestią jest miejsce montażu bramy: jeśli będzie ona narażona na podmuchy wiatru, a ma dużą powierzchnię, trzeba będzie szukać siłownika z zapasem mocy. Z tych powodów zaleca się wybór napędu o mocy wyższej o 30% niż wymagany. Jeszcze większa moc może być potrzebna w przypadku niedokładnego montażu bramy – odchylenia od pionu i oporów na zawiasach.

Wybór konstrukcji napędu zależy również od wymiarów słupka bramy. Siłowniki z napędem śrubowym są bardzo uniwersalne, ale w przypadku dużego przekroju słupa nie ma możliwość ich montażu. Dla takich słupków odpowiedni będzie siłownik z napędem łamanym. Stosuje się je na słupkach o dużych przekrojach, a więc najczęściej murowanych. Ciekawym rozwiązaniem są również siłowniki ukryte pod powierzchnią gruntu, które są najdroższe i najtrudniejsze w montażu. Zwykle nie pasują jednak do estetyki np. zabytkowych budynków. Ich zastosowanie nie jest możliwe także w przypadku, gdy podjazd opada w dół bezpośrednio z bramą.

Jaki napęd do bramy przesuwnej?

Dobór siłownika do napędu bramy przesuwnej (jak i samo urządzenie) jest dużo prostszy niż do bramy dwuskrzydłowej. Najważniejszymi cechami są: ciężar bramy i prześwit wjazdu. Najtrudniejszym parametrem do ustalenia jest zaś opór toczenia (choć powinien być dołączony do dokumentacji bramy). Warto pamiętać, że prześwit bramy może być mniejszy niż jej długość – w ten sposób brama nie będzie otwierana na całą swoją szerokość.

Wybierając napęd do bramy, warto sprawdzić jej konstrukcję. Ważne jest zweryfikowanie, czy dolna listwa jest prosta i wystarczająco wytrzymała, by to właśnie na niej zamontować listwę zębatą. Należy również wyeliminować punkty zwiększonego oporu toczenia oraz opór w punktach skrajnych bramy. Często zdarza się, że siła wymagana do ruszenia bramy z miejsca jest większa niż do kontynuowania tego ruchu, z tego powodu brama będzie wymagać mocniejszego napędu, niż wynikałoby tylko z jej wagi.

Ze względu na warunki atmosferyczne oraz zmienną temperaturę, należy zapewnić zapas mocy ponad spełnianie minimalnych parametrów przez automat. W przypadku bram samonośnych i podwieszanych opory toczenia są niewielkie, w związku z tym powinien wystarczyć 30% zapas mocy. Natomiast dla bram jeżdżących po szynie, powinno być to min. 50% lub jeszcze więcej (dotyczy to przede wszystkim bram drewnianych, które zwiększają swoją wagę w czasie deszczu).

Jaki napęd do bramy garażowej segmentowej?

Dobierając napęd do segmentowej bramy garażowej, również należy zwrócić uwagę przede wszystkim na moc siłownika. Producenci zwykle ułatwiają wybór, opisując ten parametr w maksymalnej wadze i powierzchni bramy, jaką jest w stanie obsłużyć dane urządzenie. W tym przypadku także warto wziąć pod uwagę pewien zapas mocy, który może wydłużyć bezawaryjny czas działania sprzętu.

Kluczowa przy wyborze może być też wielkość urządzenia. Kupując siłownik, należy upewnić się, że zmieści się on w garażu. W przypadku bramy segmentowej trzeba również dobrać długość szyny siłownika – warto wiedzieć, że powinna być ona krótsza o 60 cm od wysokości bramy.

Jaki napęd do bramy uchylnej?

Wybierając napęd do bramy garażowej uchylnej, należy zwrócić uwagę na to, czy moc sterownika będzie odpowiednia do wagi i wielkości bramy.

Inne parametry automatu nie są już tak ważne, choć na nie także warto zwrócić uwagę. Warto wiedzieć, że typowa prędkość otwierania się bramy wynosi 30 sekund, ale na rynku są rozwiązania, które działają dużo szybciej. Nie można też zapomnieć o kosztach instalacji. Warto więc stawiać na modele, które mają najniższy pobór mocy w trybie czuwania.

Należy zwrócić uwagę także na przewidzianą dobową ilość użyć urządzenia — w siłownikach skierowanych do typowych konsumentów jest to 20 razy dziennie. Jednak taka liczba może być niewystarczająca, np. w przypadku zakładu przemysłowego lub magazynu. Ze względu na kompatybilność systemów elektronicznych poleca się posiadać siłownik do bramy na posesję i do garażu tego samego producenta.

Jakie przewody do bramy wybrać?

Przewody do bramy do posesji, niezależnie od jej sposobu otwierania, powinny być zabezpieczone przed czynnikami zewnętrznymi, w tym atmosferycznymi. W tym celu najczęściej zaleca się kabel ziemny miedziany o przekroju minimum 3 × 1,5 mm2 wkopany w ziemi. Dotyczy to zarówno przewodów poprowadzonych do centrali, jak i bezpośrednio do sterownika. Warto pamiętać, że w przypadku bramy dwuskrzydłowej używa się dwóch sterowników połączonych bezpośrednio z centralą (przewód 3 x 1,5 mm2). Brama przesuwna nie wymaga rozdzielenia tych funkcji i ma tylko jeden siłownik.

Dodatkowe elementy wymagają mniejszych kabli, np. 4 x 0,5 mm2 od centrali do fotokomórki, 2 x 0,75 mm2 do lampy ostrzegawczej i przewód koncentryczny RG58 prowadzący do anteny. Inne elementy systemu korzystają z kabli 2 x 1 mm2.

Siłownik bramy garażowej – segmentowej lub uchylnej – korzysta zwykle z podłączenia do instalacji elektrycznej w garażu. Dlatego dobrym pomysłem jest zamontowanie gniazdka bezpośrednio przy planowanym urządzeniu, często na suficie.

Zobacz, o co pytają nasi klienci

Jak zamontować napęd do bramy?

Sposób montażu napędu zależy przede wszystkim od modelu urządzenia i zawsze należy korzystać z instrukcji montażu załączonej przez producenta. Warto również pamiętać, że w przypadku niektórych producentów samodzielna instalacja siłowników oznacza utratę gwarancji. Zawsze istnieje możliwość skorzystania z zewnętrznej usługi profesjonalnego montażu.

Jakie zabezpieczenie do napędu bramy wybrać?

Każdy siłownik bramy garażowej powinien być zabezpieczony przed przypadkowym opadaniem i mieć amperometryczny czujnik przeszkody wraz z hamulcem. Powinien również posiadać system awaryjnego otwierania w przypadku przerwania dopływu energii elektrycznej do budynku — w zależności od potrzeb: od wewnątrz lub z zewnątrz.

Jak podłączyć lampę do napędu bramy?

Lampę należy podłączyć do centrali napędu (w przypadku bram przesuwnych centrala jest wbudowana w siłownik) przewodem 2 × 0,75 mm2 do odpowiedniego miejsca w kostce elektrycznej.