Klimatyzacja do kampera. Jak wybrać odpowiedni sprzęt?

Opinii 0

Wysokie temperatury mogą obniżyć poziom komfortu podczas jazdy kamperem. W czasie największych upałów, w ciągu dnia ściany samochodu turystycznego nagrzewają się, co sprawia, że powietrze wewnątrz samochodu może stać się nawet o kilkanaście stopni cieplejsze niż na zewnątrz. Przy temperaturach powyżej 30oC może sięgnąć nawet blisko 50oC. Dlatego, by bezpiecznie i komfortowo spać i przebywać w kamperze, dobrze jest korzystać z systemu chłodzącego. Jaką klimatyzację do kampera wybrać?

Wnętrze kampera z drewnianym wykończeniem i klimatyzatorem wmontowanym w sufit

Klimatyzacja do kampera – jakie rodzaje są stosowane?

Klimatyzator to rodzaj elektronicznego termostatu, który gwarantuje wymianę powietrza i tym samym ochłodzenie wnętrza kampera. Może mieć różną formę zasilania i wydajność, a także działać tylko w czasie jazdy pojazdu, wyłącznie postojowo lub niezależnie od tego, czy pojazd znajduje się w ruchu, czy nie. Może być także stały lub przenośny. Oto najpopularniejsze typy klimatyzatorów:

Klimatyzacja sprzężona z silnikiem pojazdu

Typowy system regulujący temperaturę w kamperach, który jest odpowiednikiem klasycznej klimatyzacji samochodowej. Jest wydajny, ale pracuje wyłącznie wtedy, gdy auto jest włączone. Gdy silnik nie chodzi, klimatyzacja nie działa, co powoduje, że na postojach (np. w czasie noclegów) w kamperze będzie robiło się gorąco. Taka klimatyzacja nie wymaga dodatkowych akumulatorów, wykorzystuje jednak paliwo z baku.

Klimatyzacja dachowa

Jak sama nazwa wskazuje, klimatyzacja dachowa mocowana jest na dachu kampera lub przyczepy kempingowej. Dzięki temu nie zabiera cennego miejsca w samochodzie. Montuje się ją jednak zazwyczaj w miejscu okna dachowego, co automatycznie pozbawia użytkowników części światła w pojeździe.

 

Klimatyzator dachowy jest niezależny od wewnętrznego układu klimatyzacji w samochodzie (który działa, gdy pojazd ma włączony silnik). Usuwa rozgrzane powietrze z wnętrza samochodu i zapewnia jego wymianę na chłodniejsze powietrze z zewnątrz. Dzięki temu uzyskuje się wrażenie świeżości i ochłodzenia. Może, ale nie musi działać na zasadzie sprężarki – a więc dodatkowo wywoływać kojące odczucie chłodnego powiewu.

Dach kampera z wmontowanym klimatyzatorem

Klimatyzacja dachowa jest zaprojektowana do używania w czasie postojów. Potrzebuje zasilania agregatem prądotwórczym czy akumulatorami, ewentualnie dostępu do stałego źródła prądu. Jest to dość energochłonny sposób chłodzenia. Nie wymaga jednak włączania silnika samochodu ani nie wykorzystuje paliwa. Co za tym idzie, nie emituje spalin.

 

Klimatyzację dachową można jednak przerobić tak, by korzystanie z niej było możliwe nie tylko na postoju, ale również w czasie jazdy. Wymaga to napięcia 230V przetwornicy i alternatora.

 

Chcąc zainwestować w klimatyzator dachowy, warto wziąć pod uwagę:

 

  • liczbę okien w samochodzie – montaż na dachu zabierze nieco światła;

  • wysokość kampera – klimatyzacja ma formę nadbudówki na dachu pojazdu;

  • głośność danego urządzenia –klimatyzatory dachowe potrafią być dość głośne. Może to być uciążliwe, zwłaszcza podczas spania w kamperze;

  • skłonność do usterek – klimatyzatory dachowe są narażone na uszkodzenia ze względu na wpadające do ich wnętrza liście i zanieczyszczenia;

  • możliwe obciążenie dachu – klimatyzator dachowy może sporo ważyć, dlatego zaleca się mocowanie go na dachach, które znoszą obciążenie ok. 30-46 kg. Dokładną wagę urządzenia należy sprawdzić przed zakupem.

Mężczyzna wewnątrz kampera, montujący klimatyzator dachowy za pomocą wkrętarki

Klimatyzacja podłogowa

Klimatyzatory podłogowe (nazywane też czasem podławkowymi) mocuje się w podłodze kampera, wykonując w niej konieczne otwory wentylacyjne. Od klimatyzacji dachowej różnią się one tym, że nie zabierają dodatkowego okna i są znacznie cichsze. Powietrze odprowadzane jest bowiem za pomocą sieci rur montowanych pod podłogą pojazdu, a nie urządzenia ze sprężarką bezpośrednio połączonego z wnętrzem samochodu. Dzięki wykorzystaniu rur i licznych otworów odprowadzających, chłodzenie wnętrza jest też znacznie szybsze i bardziej równomierne.

 

Podobnie jak klimatyzator dachowy, klimatyzacja podłogowa wymaga dodatkowego źródła zasilania lub dostępu do stałego źródła prądu. Z tego względu zazwyczaj korzysta się z niej tylko na postojach. Ale za pomocą odpowiedniej przetwornicy i alternatora może być używana także jako system chłodzący w czasie jazdy.

 

Minusami takiej klimatyzacji są jedynie znacznie wyższa cena i konieczność zatrudnienia wyszkolonego elektryka do montażu sieci chłodzącej, co nie jest wymagane w przypadku mocowania systemu dachowego, który można zamocować samemu.

Klimatyzator przenośny

Klimatyzator przenośny, to system mikrochłodzący, który można wykorzystać nie tylko w samym kamperze, ale również w namiocie, domku letniskowym czy we własnym domu. Jest on nieco mniej wydajny niż urządzenia stałe, ale mobilny i niewymagający montażu. Niektóre takie urządzenia mają też funkcję grzania, co przydaje się, gdy korzysta się z samochodu turystycznego nie tylko w okresie wakacji. Dobry klimatyzator przenośny może także osuszać wnętrze i służyć do regulacji wilgotności, więc można wykorzystać go w piwnicach. Niektóre modele mają też zamocowany wentylator (który zapewnia ruch powietrza i wrażenie kojącego powiewu), a nawet dodatkowy oczyszczacz powietrza (zawierać specjalny filtr oczyszczający).

 

Jak wygląda klimatyzator przenośny? Ma formę dość ciężkiej skrzynki, do której może być dołączona rura do odprowadzania ciepłego powietrza na zewnątrz lub do wprowadzania zimnego do wewnątrz. Niektóre modele mają funkcję odprowadzania skroplin, inne mają wmontowany pojemnik na skropliny. W przypadku tego drugiego warto sprawdzić, jaki jest rozmiar zbiornika. Im jest mniejszy, tym częstsza będzie konieczność jego opróżniania. Niestety im pojemniejszy pojemnik na skropliny, tym cięższe i większe może być samo urządzenie.

Klimatyzatory w kamperze a pobór prądu

Klimatyzacja sprzężona z silnikiem nie potrzebuje dodatkowego akumulatora czy agregatora. Działa ona bowiem wtedy, gdy samochód się porusza, a więc sam zasila swój akumulator. Za to klimatyzacja dachowa, podłogowa, a nawet przenośna musi mieć dodatkowe źródło zasilania.

 

Na polach kempingowych urządzenie można podłączyć do stałego źródła prądu (dostępnego za opłatą gniazdka). Najlepiej jest jednak zainwestować we własny alternator i przetwornicę. Najlepsza będzie przetwornica 230V. Tańsze i mniej wydajne będą działały, jednak mogą z czasem zaszkodzić klimatyzatorowi i przyczynić się do jego usterki. Szczególnie odradza się modele z tzw. „modyfikowanym sinusem”.

 

Inną możliwością zasilania są akumulatory. Warto jednak pamiętać, że w pełni naładowany akumulator 100Ah zapewnia jedynie ok. godziny pracy klimatyzatora podłogowego lub dachowego o mocy silnika 1kW.

Osoba stojąca w otwartych drzwiach wejściowych, wystawiająca przenośny klimatyzator na zewnątrz

Zakup klimatyzatora przenośnego – na co zwrócić uwagę?

Cechy urządzeń przenośnych, na które warto zwrócić uwagę to:

 

  • wielkość urządzenia – czy klimatyzacja nie zajmie za dużo miejsca;

  • sposób odprowadzania skroplin – czy jest automatyczny, czy może klimatyzator posiada pojemnik, który trzeba będzie opróżniać ręcznie. W przypadku tej drugiej opcji konieczne jest sprawdzenie wielkości pojemnika. Zbyt mały może wymuszać konieczność zbyt częstego wylewania skroplin;

  • obecność rury odprowadzającej – skuteczniejszy sposób wymiany powietrza we wnętrzu;

  • obecność wentylacji – urządzenie może być wyposażone w dodatkowy wentylator, który będzie poruszał powietrzem i zwiększał wrażenie chłodu w zamkniętej przestrzeni;

  • obecność opcji ogrzewania i osuszania – niektóre klimatyzatory mają też takie opcje. Jeśli chce się korzystać z urządzenia również zimą lub w wilgotnych pomieszczeniach (jak piwnice), dobrze by miało ono takie możliwości;

  • możliwość pracy w wysokich temperaturach – każdy klimatyzator przenośny ma w instrukcji zakres temperatur, w jakich jest w stanie pracować;

  • możliwość pracy na zewnątrz – niektóre przenośne klimatyzatory mogą być stosowane również na podwórku;

  • filtry – część urządzeń ma dodatkowe funkcje oczyszczania powietrza;

  • waga – dobry klimatyzator przenośni niestety nie będzie zbyt lekki. Warto jednak upewnić się, czy da się radę samodzielnie go przestawiać.

Zobacz, o co pytają nasi klienci

Jak wykonać montaż klimatyzacji do kampera?

Klimatyzację dachową można łatwo zamocować samodzielnie. Najpierw jednak należy zdemontować luk dachowy lub wyciąć odpowiednio duży otwór (jeśli tworzy się go samodzielnie, warto pamiętać, że urządzenie powinno znajdować się jak najbardziej w centrum kampera – to zapewni równomierną cyrkulację).


Następnie należy przykręcić do powstałego specjalny adapter (czasem nie jest on konieczny). Z pomocą drugiej osoby umieść klimatyzator na dachu (takie urządzenie może ważyć nawet ok. 30 kg, dlatego konieczna jest asekuracja) w taki sposób, by nic nie zasłaniało wentylatora, a wypuszczanie przez urządzenie powietrze nie trafiało na żadne przeszkody. Odpowiednio ustawione urządzenie można przymocować do adaptera (robi się to za pomocą masywnych i wytrzymałych śrub i wkrętarki).


Dodatkowo przestrzenie między adapterem i dachem lub urządzeniem i dachem (jeśli nie wymaga ono adaptera) wypełnia się silikonem dla odpowiedniej szczelności. Producent zwykle rekomenduje odpowiedni uszczelniacz. Po zamocowaniu wystarczy zgodnie z instrukcją zabezpieczyć kable, które będą łączyć klimatyzator ze źródłem prądu.


Uwaga – nie zaleca się samodzielnego montażu klimatyzatorów podłogowych. Ze względu na poziom trudności takiego montażu, powinien się nim zająć specjalista.

Jak przygotować klimatyzator na koniec sezonu?

By klimatyzator działał poprawnie i bezawaryjnie, konieczne jest dokładne oczyszczenie parownika, a więc jego odgrzybienie i dezynfekcja chemiczna. Należy też porządnie oczyścić skraplacz i filtry (można je też wymienić na nowe). Dobrze jest też przynajmniej co 2-3 sezony oddać urządzenie do specjalisty, który dokona pomiaru sprawności elektrycznej jednostki wewnętrznej i zewnętrznej oraz sprawdzi szczelność układu chłodniczego. Klimatyzator może wymagać też udrożnienia instalacji kondensatu i testu ciśnienia czynnika chłodniczego – to także warto zlecić specjaliście, najlepiej przed kolejnym sezonem.

Jak dbać o klimatyzację do kampera?

Przede wszystkim należy korzystać z klimatyzatora zgodnie z instrukcją. To oznacza, że nie powinien on pracować w temperaturach powyżej wyznaczonego maksimum. Należy też regularnie oczyszczać pojemnik na skropliny oraz dokonywać czyszczenia i odgrzybiania samego urządzenia (przed każdym nowym sezonem) i wymieniać filtry. Dobrze jest też od czasu do czasu oddać klimatyzator do sprawdzenia specjaliście, by sprawdzić stan jednostki zewnętrznej i wewnętrznej i wykonać testy kontrolne.

Dodano: 19-07-2021
Uaktualniono: 20-07-2021