Jak dbać o pilarkę, żeby służyła długo i bezawaryjnie?

Opinii 0

Eksploatacja piły łańcuchowej oznacza dla urządzenia duże obciążenia. Do prawidłowej pracy potrzebuje właściwej mieszanki paliwowo-olejowej do silnika, oleju do smarowania łańcucha oraz prawidłowego oczyszczenia i konserwacji poza sezonem. Jakość użytych olejów i paliwa mają kluczowe znaczenie dla eksploatacji piły łańcuchowej i przedłużenia jej żywotności. Jaki olej do piły łańcuchowej wybrać i jak uniknąć często popełnianych błędów skracających żywotność tego urządzenia?

Piła łańcuchowa (pilarka) na stole warsztatowym

Jakie paliwo do piły łańcuchowej?

W przeważającej większości silnik piły pracuje na mieszance benzyny i oleju w stosunku 1:50. Znacznie rzadziej spotyka się inne proporcje. Producent sprzętu zawsze zaleca takie proporcje i bezwzględnie należy się nimi kierować, przygotowując mieszanki. Niewskazana jest zarówno zbyt mała, jak i za duża ilość oleju.

Jaki olej do mieszanki w silniku piły spalinowej?

Olej dodawany do paliwa musi być czysty i tworzyć jednorodną mieszankę z paliwem. Ewentualne zanieczyszczenia z oleju mogłyby osadzać się na silniku pilarki, skracając jego żywotność i pogarszając pracę sprzętu. Zazwyczaj konkretnei producenci zalecają użycie oleju do pilarek swojej marki, sprzedawanego w pojemnikach z dozownikiem, ułatwiającym jego odmierzanie.

Kiedy mieszanka do silnika jest nieodpowiednia?

 

  • Po uruchomieniu pilarki pojawia się duża ilość gęstych spalin — w użytej mieszance są niewłaściwe proporcje (zbyt duża ilość oleju). Należy je w miarę możliwości wyrównać.

  • Jeżeli z jakiegoś powodu do mieszanki zostanie użyty olej napędowy zamiast benzyny, nie należy używać piły. Mieszankę trzeba wylać, a zbiornik na paliwo, przewody i filtr wyczyścić benzyną ekstrakcyjną lub przedmuchać sprężonym powietrzem, a następnie zalać prawidłową mieszanką.

 Wlewanie paliwa do piły łańcuchowej (pilarki) przy pomocy lejka

Jaki olej do łańcucha piły?

Smarowanie łańcucha piły ma na celu stworzenie cienkiej warstwy ochronnej na ogniwach, pozwalającej na płynną pracę urządzenia i zapobiegającej zerwaniu łańcucha.

 

Oleje do łańcuchów charakteryzują się wysoką lepkością, która umożliwia ich dłuższe pozostawanie na powierzchni ogniw. Muszą być też odporne na działanie wysokich i niskich temperatur. Każdy producent pilarek zaleca użycie oleju odpowiedniego do danej pilarki.

Czego należy unikać?

  • oleju nie należy rozcieńczać benzyną ani żadnym innym preparatem,

  • nie należy dodawać do niego żadnych dodatków uszlachetniających,

  • nie należy go zastępować olejem samochodowym (jest przeznaczony do silników czterosuwowych) - lepszy w takim przypadku będzie olej do pilarek innego producenta,

  • oleju do łańcuchów nie można zastąpić smarem – to prawda, że mówi się, że olej "smaruje łańcuch", ale jego działanie i właściwości są zupełnie inne niż smarów.

Kiedy olej do łańcucha jest nieodpowiedni?

  • siwy, niebieskawy dym wydobywający się po dłuższym czasie pracy piły oznacza, że użyty olej ma zbyt małą odporność na wysoką temperaturę i po prostu się pali,

  • olej rozchlapywany z łańcucha oznacza, że posiada on za małą lepkość i nie smaruje prawidłowo mechanizmu.

 

Nigdy nie należy używać piły bez smarowania łańcucha. Może to spowodować jego zakleszczenie i trwałe uszkodzenie.

Jak naostrzyć pilarkę łańcuchową?

Ostrzenie łańcucha pilarki to czynność, która decyduje o precyzji cięcia. Dobrze naostrzony łańcuch szybko radzi sobie z cięciem materiałów, natomiast stępiony pracuje wolno i obciąża pilarkę. Dlatego pamiętaj, by regularnie ostrzyć łańcuch za pomocą właściwie dobranych narzędzi.

 

Do ostrzenia łańcucha należy zaopatrzyć się w pilnik o średnicy dobranej do podziałki łańcucha:

  • w przypadku łańcuchów o podziałce tnącej ¼” oraz 3/8” średnica pilnika powinna wynosić 4 mm,

  • w przypadku łańcuchów o podziałce .325” średnica pilnika powinna wynosić 4,8 mm,

  • w przypadku łańcuchów o podziałce 3/8” oraz .404” średnica pilnika powinna wynosić 5 lub 5,5 mm.

 

UWAGA

Często stosuje się pilniki o różnych średnicach do ostrzenia łańcucha tnącego o takiej samej wartości podziałki - wszystko zależy od stopnia zużycia łańcucha oraz precyzji ostrzenia. Jeśli nie jesteś pewien, jakiego pilnika użyć, przeczytaj informacje na opakowaniu łańcucha. Powinieneś znaleźć tam wskazania co do wyboru pilnika do ostrzenia.

Jak naostrzyć łańcuch?

  1. 1. Zanim rozpoczniesz ostrzenie, upewnij się, że łańcuch leży napięty na prowadnicy, która stoi na stabilnym podłożu.

  2. 2. Podczas ostrzenia wykonuj ruch pilnikiem „od siebie”, jednocześnie obracając pilnik wokół jego osi, tak by równomiernie rozłożyć zużycie narzędzia. Około 20% średnicy pilnika powinno wystawać ponad wierzchołek zębów łańcucha.

  3. 3. Wykorzystaj ostrzałkę lub prowadnik ręczny, aby zachować właściwe kąty ostrzenia i utrzymać stałą pozycję pilnika w czasie ostrzenia. Linie na prowadniku zaznaczają kąty ostrzenia – muszą być ustawione równolegle do prowadnicy.

  4. 4. Jeśli zauważysz, że któryś z zębów jest wyszczerbiony, piłuj go tak długo aż zlikwidujesz uszkodzenie.

  5. 5. Kontroluj długość półek zębów tnących – powinny mieć jednakową długość, aby zapobiec nierównej pracy pilarki.

 Spiłowywanie ograniczników łańcucha pilarki. Ostrzenie łańcucha piły łańcuchowej.

Konserwacja piły poza sezonem

W profesjonalnym wykorzystaniu pilarki stosowane są przez cały rok, a wiele prac, np. przy ścince drzew, wykonywanych jest zimą. W zastosowaniach amatorskich sezon kończy się z nadejściem zimy i zazwyczaj przez kilka miesięcy (lub dłużej) pilarka jest nieużywana. Jednak o pilarkę należy zadbać także w okresie jej bezczynności.

 

Po pierwsze, trzeba opróżnić zbiornik paliwa z mieszanki. Przetrzymywana przez dłuższy czas w pilarce znacznie obniży swoją jakość i odpalenie piły będzie dużo trudniejsze.

 

Po drugie, trzeba odpowiednio zadbać o filtr powietrza do piły. Filtr można umyć w ciepłej wodzie z detergentem lub delikatnie przedmuchać kompresorem. Wyjątkowo ubrudzony element, z widocznymi pozostałościami tłustego oleju i żywicy należy przemyć w czystej benzynie. Jednak filtry o strukturze filcu albo mikrofibry nie nadają się do takiego czyszczenia i należy je regularnie wymieniać.

 

Częstotliwość czyszczenia tego elementu w przypadku regularnej pracy pilarki zależy od urządzenia. Jeśli chodzi o pilarki, które mają odśrodkowy system oczyszczania powietrza podawanego do filtra, czyszczenie można ograniczyć do jednego razu w tygodniu (zakładając regularną pracę). Natomiast inne filtry, przy intensywnej pracy, wymagają czyszczenia nawet 2-3 razy dziennie.

 

Uruchomienie piły łańcuchowej po dłuższym okresie bezczynności może sprawić problem. Pomocne bywa wykorzystanie specjalnego oleju do smarowania łańcucha o podwyższonych parametrach ochronnych.

Zobacz, o co pytali nasi klienci

Czy można stosować przepracowany olej do smarowania łańcucha piły?

- Olej stosowany do pilarek musi być czysty. Nigdy nie można stosować przepracowanego oleju do pilarek. Jeśli chcesz przedłużyć żywotność urządzenia, najlepiej kieruj się wskazaniami producenta odnośnie do stosowanego oleju, zarówno do łańcucha, jak i do mieszanki silnikowej.

 

Jakim paliwem lepiej zalewać piłę – 95 czy 98?

- W niewielkich urządzeniach spalinowych stosowana benzyna powinna mieć minimum 90 oktanów. Najczęściej używanym paliwem do małych silników jest benzyna bezołowiowa 95, choć zastosowanie wysokooktanowej 98 nie spowoduje większych problemów. Ważniejszą sprawą jest zastosowanie świeżego paliwa. Nie powinno być ono przetrzymywane w kanistrach tygodniami (zwłaszcza w półpustych zbiornikach), ponieważ jakość współczesnej benzyny pogarsza się dość szybko już po kilku tygodniach.

 

Dlaczego piła łańcuchowa krzywo tnie?

- Może zdarzyć się, że po kilku tygodniach lub miesiącach pracy piła łańcuchowa nie tnie już tak prosto, jak kiedyś. Wówczas należy sprawdzić, czy jej prowadnica jest wciąż sprawna. Być może zużyła się wskutek intensywnej eksploatacji albo jest uszkodzona. Przyczyną może być także stępiony łańcuch, który w takim przypadku należy naostrzyć przed ponownym użyciem pilarki.

 

Dlaczego piła nie chce się uruchomić?

- Przyczyn może być dużo, ale najczęściej są one związane ze zwietrzałym paliwem, które pozostało w zbiorniku po sezonie. Długie przechowywanie piły z wypełnionym zbiornikiem paliwa prowadzi do powstania osadów i niedrożności części układu paliwowego. Warto pamiętać, że usterki związane z paliwem nie podlegają gwarancji.

Dodano: 21-05-2020
Uaktualniono: 22-05-2020