Hydrauliczny podnośnik żaba – wybór, funkcje, zastosowanie

Opinii 0

Podnośnik hydrauliczny to popularne narzędzie, które umożliwia wykonywanie prac mechanicznych pod podwoziem auta. Specjaliści i amatorzy doceniają go, ponieważ pozwala szybko podnieść i opuścić samochód. Jego prosta, ale wytrzymała konstrukcja sprawia, że praca jest bezpieczna i nieskomplikowana. Zobacz, czym charakteryzują się podnośniki żaba i jak wybrać właściwy model.

Podnośnik typu żaba (piesek) pod samochodem

Podnośnik żaba – czym się charakteryzuje?

Podnośniki hydrauliczne, zapewniające szybszy i niezawodny sposób uniesienia pojazdu, mogą zastąpić zwykłe lewarki samochodowe. Są przystosowane do dłuższego utrzymywania ciężaru samochodu i w przeciwieństwie do lewarków trapezowych, w których śruby pod wpływem powtarzających się cykli naprężeń mogą ulec zniekształceniu, cechuje je większa wytrzymałość. Ceny takich podnośników zaczynają się od około 150-200 złotych. Możliwość szybkiego podniesienia auta za pomocą dźwigni, w porównaniu z koniecznością mozolnego rozkręcania śruby w lewarku, zapewnia nieporównywalnie większy komfort i szybkość pracy.

 

Olej hydrauliczny w urządzeniu służy do wypychania tłoka unoszącego pojazd. Z każdym ruchem ramienia olej jest tłoczony ze zbiornika retencyjnego, dlatego przy użyciu niewielkiej siły fizycznej możesz z jego pomocą unieść i utrzymać pojazd w powietrzu. Dopiero po zwolnieniu zaworu wyrównującego, olej może powrócić do zbiornika i opuścić tłok do pozycji złożonej.

Czerwony podnośnik samochodowy żaba

Jaki podnośnik żaba wybrać?

Ze względu na niski profil w pozycji złożonej podnośniki typu żaba są przystosowane do pojazdów ze standardowym zawieszeniem. Okazuje się, że urządzenia tego typu mieszczą się pod każdym samochodem zawieszonym na wysokości od 14 cm nad ziemią, czyli pod większością aut z segmentu A, B i C. W przypadku samochodów sportowych i modeli z obniżonym zawieszeniem można spotkać podnośniki niskoprofilowe, które pozwalają podnieść samochód zawieszony nawet 7 cm nad ziemią.

 

Biorąc pod uwagę udźwig, wyróżnia się następujące rodzaje urządzeń:

 

  • 2T – dwutonowy podnośnik, który wystarczy do utrzymania auta o wymiarach od małego kompaktu do średniej wielkości kombi;

  • 2,5T – dedykowany do dużych kombi i aut hybrydowych, których masa własna może dochodzić nawet do 2300 kg;

  • 3T i więcej – przeznaczony do SUV-ów i małych samochodów transportowych.

 

Rozpiętość ramienia urządzenia w standardowych, powszechnie dostępnych na rynku lewarkach i podnośnikach pozwala unieść bok pojazdu o około 20-30 centymetrów. Dlatego po zdekompresowaniu zawieszenia, koło unosi się jedynie na kilka centymetrów nad ziemią. Jest to celowy zabieg, ponieważ ze względów bezpieczeństwa samochód powinien być uniesiony jedynie na minimalną wysokość potrzebną do wykonania prac mechanicznych pod podwoziem.

 

Wśród dostępnych modeli możesz również znaleźć podnośniki o szerszym zakresie podnoszenia jak np. Hi-Lift do pojazdów rolniczych i aut terenowych z uniesionym zawieszeniem. Zakres takich urządzeń może sięgać nawet 150 centymetrów i są to rozwiązania dedykowane do pracy na nierównym terenie.

 

Jeśli pracujesz w małym garażu z ograniczonym miejscem, świetnym rozwiązaniem będzie podnośnik z obracaną dźwignią. Możesz ją ustawić wzdłuż auta i podnosić samochód stojący tuż przy ścianie.

 

Do bardziej skomplikowanych prac przy podwoziu i dolnej części silnika należy korzystać z podjazdów lub kanałów warsztatowych, które dają lepszy wgląd do trudno dostępnych elementów pojazdów. W ostatnich latach największą popularność zyskały jednak zmechanizowane podnośniki kolumnowe, które stabilnie unoszą przód, tył lub cały pojazd nad ziemią. Takie rozwiązania są preferowane do długotrwałych prac i pozwalają swobodnie wejść pod auto.

Jak używać podnośnika żaba?

Podnośniki w większości przypadków są wykorzystywane do prac mechanicznych w okolicach podwozia i powinno się je montować w dedykowanych miejscach, przeznaczonych do utrzymania masy własnej pojazdu.

 

Poniższe wskazówki podpowiedzą ci, gdzie podłożyć podnośnik, aby bezpiecznie przeprowadzić niezbędne prace:

 

  • w okolicy kół, pomiędzy osiami pojazdu, dostępne są cztery punkty do zamontowania podnośników,

  • jeśli praca wymaga uniesienia całego przodu lub tyłu pojazdu, jako punkt podparcia możesz wykorzystać mocowania haków holowniczych,

  • zaawansowani mechanicy mogą zidentyfikować dodatkowe mocowania, takie jak obudowa dyferencjału (w modelach wyposażonych w takie rozwiązanie), wzmocnienia pod mocowania wahaczy i belki skrętne na tylnej osi.

 

Oznaczenie punktów podparcia znajdziesz w instrukcji samochodu – czasami są zaznaczone strzałkami lub wgłębieniami na progu. Bywa też, że znajdują się pod zaślepkami plastikowych osłon progów. Mocowanie podnośników w innych miejscach może naruszyć wrażliwe elementy auta, takie jak zbiornik z paliwem lub miska olejowa.

 Kobyłka zabezpiecza auto na podnośniku przed spadnięciem

Jeśli udało ci się znaleźć prawidłowe miejsce zamontowania podnośnika, to przed uniesieniem samochodu wykonaj kilka ważnych kroków:

 

  1. 1. Ustaw go na równej, stabilnej powierzchni, zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć bieg w aucie.

  2. 2. Koła po stronie przeciwnej do podnoszonej zabezpiecz, podkładając pod nie deski lub kamienie – chodzi o to, aby auto nie miało możliwości przemieszczania się w przód i w tył, co może mieć miejsce, nawet po zaciągnięciu hamulca ręcznego.

  3. 3. Po uniesieniu pojazdu, ale przed rozpoczęciem pracy, oprzyj dłonie na karoserii i spróbuj ciężarem swojego ciała poruszać nadwoziem – jeśli stoi stabilnie, podnośnik został zamontowany prawidłowo i auto nie spadnie z niego podczas pracy. Jeśli masz taką możliwość, po uniesieniu samochodu podstaw pod niego tzw. kobyłki, najlepiej dwie po obu stronach pojazdu. Zagwarantujesz w ten sposób stabilność auta i odciążysz podnośnik.

  4. 4. Po zakończonej pracy, ale przed opuszczeniem pojazdu, sprawdź, czy pod podwoziem nie zostawiłeś narzędzi. Gdy upewnisz się, że wszystko jest gotowe, możesz powoli zwolnić zawór wyrównujący i przystąpić do powolnego opuszczania samochodu (pamiętaj, że jeśli opuścisz auto zbyt gwałtownie i uderzy ono ze zbyt dużą siłą o podłoże, możesz doprowadzić do uszkodzenia zawieszenia). W najpopularniejszych modelach zawór wyrównujący znajduje się tuż przy tłoku, ale są też bardziej zaawansowane urządzenia, w których zawór można odbezpieczyć za pomocą wygodnej dźwigni.

Kobieta mechanik na leżance samochodowej naprawia auto

Leżanka warsztatowa – jaką wybrać?

Jeśli planujesz dłuższe prace mechaniczne, wygodnym rozwiązaniem będzie leżanka pod samochód. Chronicznym problemem mechaników jest ból pleców towarzyszący im podczas pracy w niestandardowych pozycjach np. pod podwoziem, a leżanka stanowi doskonałe remedium na takie dolegliwości. Ponadto ma szereg praktycznych zalet:

 

  • pozwala poruszać się we wszystkich kierunkach w pozycji horyzontalnej;

  • umożliwia wygodne dostanie się pod podwozie auta;

  • chroni przed olejami i innymi zanieczyszczeniami znajdującymi się na posadzce w warsztacie lub garażu;

  • zapewnia izolację ciała od zimnego podłoża.

 

Niski profil leżanki sprawia, że sprawdza się ona doskonale jako narzędzie do transportowania cięższych elementów i znajdzie niestandardowe zastosowanie w każdym garażu. Wybierz model pokryty skóropodobnym materiałem, który jest odporny na plamy z olejów i innych zanieczyszczeń. Warto też sprawdzić, czy leżanka ma ramę, która ochrania ciało podczas poruszania się pod pojazdem.

Zobacz, o co pytają nasi klienci:

Jak odpowietrzyć podnośnik żaba?

- Otwórz zawór zwalniający, a następnie porusz kilkakrotnie dźwignią. Zamknij zawór zwalniający, znowu porusz dźwignią i poluzuj nieco korek wlewu oleju. Potem otwórz zawór i całkowicie opuść podnośnik. Na koniec zamknij zawór zwalniający. Gdy podnośnik nie działa właściwie, powtórz po kolei wszystkie opisane wyżej czynności.

 

Gdzie podłożyć urządzenie pod autem?

- Umieść podnośnik pod punktami podparcia samochodu. Żeby je znaleźć, skorzystaj z instrukcji dla konkretnego modelu auta. W niektórych samochodach (na ich progach) są umieszczone strzałki, które oznaczają punkty podparcia.

 

Podnośnik żaba – jak dolać oleju?

- Podnośnik powinien być ustawiony w pozycji poziomej. Teraz otwórz zawór zwalniający, a następnie ustaw pompę i tłok w położeniu dolnym. Dociśnij siodło. Wyjmij gumowy korek wlewu oleju i ustaw urządzenie w pozycji pionowej, tak aby gniazdo dźwigni znajdowało się na dole. Teraz uzupełnij płyn, używając wyłącznie oleju hydraulicznego najwyższej jakości. Załóż z powrotem korek. Jeśli podnośnik nie działa poprawnie, musisz go odpowietrzyć.

 

Jak często należy wymieniać olej?

- Olej należy wymieniać co najmniej raz na 3 lata.

 

Mój podnośnik samoczynnie opada – co może być tego przyczyną?

- Taki sygnał świadczy najczęściej o nieszczelności układu hydraulicznego. Jeśli z podnośnika nie wylewa się olej, przyczyną tego może być uszczelka lub zawór pomiędzy tłokiem a zbiornikiem na olej. Takie urządzenie definitywnie wymaga serwisu lub wymiany i nie powinieneś używać go do żadnych prac, aż do czasu usunięcia usterki.

Dodano: 20-07-2020