Ładowanie samochodu elektrycznego z paneli fotowoltaicznych. Jak to zrobić i czy się opłaca?

Opinii 0

Domowe elektrownie fotowoltaiczne wykorzystują promienie słoneczne, aby produkować własny prąd. Jednym ze sposobów wykorzystania nadwyżek energii jest ładowanie samochodu elektrycznego. Ile to trwa, ile kosztuje i czy się opłaca?

Ładowanie samochodu elektrycznego. Panele fotowoltaiczne

Jak ładować samochód elektryczny w domu?

Kobieta podłączająca samochód elektryczny do ładowarki

Samochód elektryczny można ładować ze zwyczajnego gniazdka. Można korzystać z sieci domowej lub z podłączenia w garażu czy biurze. Nie różni się to niczym od standardowego zasilania mniejszych urządzeń, np. laptopa lub smartfona. Jest równie łatwe, bo wymaga tylko podpięcia kabla z obu stron: do gniazda w domu i w aucie. System uruchomi ładowanie automatycznie. Chociaż do osiągnięcia 100% naładowania baterii potrzeba kilkunastu godzin, jest to sposób ekonomiczny i tańszy od tankowania na stacji benzynowej. Koszt można jeszcze dodatkowo zmniejszyć, zakładając panele fotowoltaiczne na dachu domu.

 

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

Wpinanie wtyczki ładowarki do gniazda samochodu elektrycznego

Ile właściwie kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domowych warunkach i jakie są różnice między poborem prądu z sieci a z paneli fotowoltaicznych?

Koszt ładowania wyłącznie z sieci

Ładowanie przy pomocy zwykłej sieci domowej to wykorzystywanie prądu zmiennego AC o napięciu 230 V, natężeniu 16 A i mocy na poziomie 2,3 kW. Z ostatniego parametru wynika, że w ciągu godziny do akumulatora samochodu dociera 2,3 kilowatów. Koszt prądu za 1 kWh to około 0,55-0,60 gr. Naładowanie 100% baterii będzie kosztowało około 40 zł (może różnić się w zależności od modelu auta). Ładowanie będzie trwało kilkanaście godzin.

Koszt ładowania z zastosowaniem fotowoltaiki

Domowa stacja oparta na fotowoltaice potrafi naładować auto do pełna w ciągu kilku godzin. Wszystko zależy od uzyskanej mocy. Podczas poboru prądu korzysta się z darmowych zasobów, które panele pozyskują z promieni słonecznych, magazynując niewykorzystany nadmiar. Jest on przechowywany przez sieć publiczną i zwracany w chwilach zapotrzebowania, jednak – co ważne – ze stratą, wynikającą z opłaty za magazynowanie. Właściciele aut elektrycznych często jednak zakładają domową stację szybkiego ładowania, dzięki której nadmiar energii produkowanej przez fotowoltaikę, jest dostarczany bezpośrednio do pojazdu. Ładowanie jest więc szybkie, ekologiczne i darmowe.

 

Jaki jest koszt instalacji fotowoltaicznej do ładowania samochodu?

Instalację fotowoltaiczną należy dopasować do zapotrzebowania domu na prąd oraz dodać nadwyżkę, którą spożytkuje się do ładowania samochodu. Z punktu widzenia ładowania auta, należy wziąć pod uwagę parametry danego modelu:

 

  • zapotrzebowanie energii na 100 km;

  • pojemność ogniwa.

 

Istotna jest również średnia ilość kilometrów, jakie pokonuje się codziennie, np. w drodze do pracy lub na zakupy. Należy także wziąć pod uwagę, ile mocy generuje 1 panel instalacji fotowoltaicznej. Standardowy w ciągu doby uzyska 1 kWh. Oznacza to, że potrzebne będzie około 37 paneli do pokrycia 100% zapotrzebowania baterii, która pozwoli na pokonanie odległości ponad 200 km.

 

Szacowany koszt instalacji fotowoltaicznej dla przeciętnego domu, z dołączeniem ładowarki samochodowej, to około 50 tys. zł (za 30 paneli i mocy 10 kWh).

 

Budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych z fotowoltaiką

Zamontowanie domowej stacji ładowania samochodów elektrycznych to znaczne ułatwienie dla kierowców oraz szybsze ładowanie (nawet w kilka godzin). Wtyczkę montuje się w dowolnym miejscu, np. w garażu, na jego drzwiach lub specjalnie stworzonym panelu. Stacja dodatkowo może łączyć się z aplikacją na urządzeniach mobilnych. Dzięki takiemu rozwiązaniu można nie tylko planować ładowanie, ale też sprawdzać zużycie energii oraz ekonomiczność. Montażem stacji ładowania samochodów elektrycznych zajmują się specjaliści z danej firmy. W cenie otrzymuje się ładowarkę o wybranej mocy (3,5, 7,4, 11, 22 kW) oraz wszelkie potrzebne akcesoria.

 

Jakie panele fotowoltaiczne wybrać?

W ofercie znaleźć można panele mono- i polikrystaliczne, ale to rozróżnienie nie ma znaczenia w przypadku sposobu i mocy ładowania auta. Wpływa jedynie na ilość modułów. Istotne jest to, czy wybrane panele i ich moc, będą w stanie zaspokoić zapotrzebowanie energetyczne domu i samochodu.


Zobacz, o co pytają nasi klienci

Czy możliwe jest osiągnięcie zerowych kosztów jazdy samochodem elektrycznym?

Zerowe koszty jazdy samochodem elektrycznym można uzyskać poprzez ładowanie go z domowej sieci, która podłączona jest do paneli fotowoltaicznych. Energia w tym przypadku produkowana jest z promieni słońca, a nadwyżki wykorzystywane przez akumulator auta. Jeśli weźmie się pod uwagę koszt instalacji, zwróci się on po kilku lub kilkunastu latach, w zależności od wielkości domowej elektrowni solarnej i jej wykorzystania.

Po jakim czasie trzeba wymieniać panele fotowoltaiczne?

Przeciętna gwarancja to 10-15 lat. Zakłada się jednak, że starsza generacja paneli będzie działać przez około 25 lat, a nowsza przez około 40-60 lat.

Jak długo ładuje się samochód elektryczny?

Naładowanie auta z sieci domowej trwa kilkanaście godzin (najlepiej zostawić je podłączone na całą noc). Ładowarki na stacjach benzynowych i ustawiane w miastach mogą naładować ten sam samochód w kilka godzin. Takie same rezultaty uzyskują domowe stacje ładowania oparte na fotowoltaice (będą potrzebować około 4 godzin).

Dodano: 12-08-2021
Uaktualniono: 23-08-2021