Biuro w domu – jak je urządzić?

Opinii 0

Chcesz pracować w domu? Potrzebne Ci więc odpowiednie miejsce. Ma być wygodnie i przytulnie – w końcu będziesz spędzać tu po kilka godzin dziennie. Podstawa to dobrze dobrane meble. Ale równie ważna jest lokalizacja, w której urządzisz gabinet – najlepiej z dala od zgiełku rodzinnego życia. Aranżacja powinna też być dopasowana do rodzaju wykonywanej pracy. Zastanów się, ile sprzętów i dodatkowych urządzeń będzie ci potrzebnych. A może warto dodać temu pomieszczenie inne funkcje, np. domowej biblioteki albo sypialni dla gości? Oto kilka wskazówek, które pozwolą Ci urządzić biuro w domu.

Znajdź miejsce na domowe biuro

biuro w domuJeśli domowe biuro ma być miejscem codziennej pracy, trzeba je jak najbardziej oddzielić od reszty domu. Nie planuj go tuż przy kuchni albo zaraz przy wejściu, bo tam zawsze sporo się dzieje. Gdy życie rodzinne toczy się w strefie dziennej, biuro umieść na piętrze. Jeśli w domu są małe dzieci, miejsce do pracy najlepiej zaaranżować z dala od pokoi najmłodszych, a nawet wygłuszyć specjalną okładziną ścienną.

 

Trochę inaczej trzeba podejść do planowania, jeśli twoja praca wymaga spotkań z klientami. Wtedy wyjątkowo na gabinet warto przeznaczyć pokój w pobliżu wejścia. W ten sposób zachowasz prywatność i nikt obcy nie będzie naruszał przestrzeni Twojego domu. Możesz nawet „schować” część prywatną domu za przesuwnymi bądź łamanymi drzwiczkami, by nikt tam nie zaglądał. Inaczej sprawa wygląda w mieszkaniu, zwłaszcza w tym o małym metrażu. Tu najczęściej brakuje dodatkowego pomieszczenia na biuro.

 

Miejsce do pracy zazwyczaj trzeba wygospodarować w salonie albo sypialni, rzadziej w przedpokoju. Sypialnia to nienajlepszy wybór – w miejscu, które kojarzy się z pracą, trudno odpocząć. Z kolei biurko w salonie wcale nie musi być widoczne – można ukryć je za niską ścianką czy regałem albo nawet w specjalnie dostosowanej do tego szafie.

 

 

Meble do biura – dobierz je z głową

meble do biura w domuDobre biurko oraz prawidłowo dobrane krzesło to nie tylko gwarancja wygody, ale i zdrowia. Tych mebli nie zamawiaj w ciemno przez Internet – sprawdź w sklepie, usiądź, wypróbuj. W końcu spędzisz z nimi kilka godzin dziennie!

 

 

 

Biurko – podstawa każdego biura

 

Biurko powinno być dopasowane do indywidualnej budowy Twojego ciała. Innego potrzebuje osoba bardzo wysoka, innego niska. Warto rozważyć model z regulowaną wysokością blatu – precyzyjnie ustawisz jego położenie, a czasem popracujesz też na stojąco. Rodzaj biurka trzeba również dobrać do rodzaju pracy – na laptop wystarczy nawet niewielki blat z miejscem na przybory. Jeśli zaś potrzebujesz wielu sprzętów elektronicznych, pomyśl o narożnym modelu, dzięki któremu wszystko się zmieści i będzie pod ręką. Masz twórczą pracę wymagającą manualnych zajęć? Zamiast zwykłego mebla lepiej sprawdzi się stół warsztatowy z mocnym blatem albo biurko na kółkach, które można przesunąć w dowolne miejsce.

 

 

 

Krzesło do biurka – wygoda i funkcjonalność

 

Wygodny mebel do siedzenia zapewnia prawidłową pozycję przy pracy i zmniejsza ryzyko bólu pleców. Unikaj zwykłych krzeseł – są dobre do siedzenia przy stole w jadalni, ale już nie na długie godziny spędzone przy biurku. Fotel biurowy powinien mieć regulowaną wysokość siedziska, regulowane podłokietniki oraz zagłówek. Najlepszy jest mebel obity naturalnymi materiałami – bawełną, lnem, skórą albo drewniany. Dobrze sprawdzą się też wstawki z ażurowej tkaniny, które zapewnią odpowiednią wentylację.

 

W domowym biurze przyda się też fotel, na którym odpoczniesz w przerwie w pracy albo gdy przyjmujesz klienta. Zamiast niego można wstawić, o ile miejsce na to pozwala, rozkładaną kanapę. Wtedy gabinet będzie mógł służyć jako sypialnia dla przyjeżdżających w odwiedziny gości.

 

 

Stylowy gabinet – spójny styl ma znacznie

stylowy gabinet w domuDobranie stylistyki wnętrza to zawsze indywidualna sprawa. Dla jednych gabinet powinien być spójny z resztą wystroju domu, dla innych wręcz przeciwnie – powinien się jak najbardziej odróżniać. Ten ostatni zabieg może pomóc oderwać się od domowego klimatu i poczuć się jak w prawdziwym biurze.

 

Nie ma uniwersalnej recepty na aranżację takiego wnętrza. Jedno jest pewne: biuro będzie twoją wizytówką. Jeśli przyjmujesz w nim klientów, stwórz kącik ze stolikiem i krzesłami, przy których będą mogły się toczyć swobodne rozmowy. Dobry patent to sofa i fotele, dzięki którym zrobi się przytulniej. Jeśli zależy ci na zaufaniu klientów, sprawdzą się ponadczasowe klasyczne meble.

 

W gabinecie prawnika przydadzą się przeszklone gabloty oraz ciężkie, drewniane biurko, które oświetli lampa bankierska. Biuro grafika czy pracownika branży reklamowej powinno podkreślać ich kreatywność: na ścianach kolorowe grafiki, neonowe napisy, zamiast biurka – blat wsparty na koziołkach. Ale co za dużo, to niezdrowo – nadmiar dodatków i dekoracji może rozpraszać podczas pracy.

 

 

Kolory do biura – jak dobrać odpowiedni?

zielony kolor w domowym biurzeNie od dziś wiadomo, że barwy mają na nas duży wpływ. Kolor jest równie ważny jak wyposażenie wnętrza. W domowym biurze najlepiej sprawdzą się barwy neutralne: beże, szarości, złamana biel w pastelowym odcieniu oraz jasne błękity, które są dość chłodne, a przez to orzeźwiające.

 

Zgodnie z psychologią koloru, dobry wpływ na koncentrację ma zieleń – działa też terapeutycznie na zmęczone oczy. Wystarczy przez chwilę popatrzeć na przedmiot w tym kolorze, by poczuć ulgę. Nie musisz od razu malować całego wnętrza na zielono. Kilka detali albo roślin doniczkowych powinno pomóc.

 

Czerwień, oranż czy neonowa żółć z kolei mogą wywoływać pobudzenie, a nawet rozdrażnienie. Te oraz inne intensywne kolory, jeżeli pojawią się w aranżacji, niech znajdą się na ścianie za plecami. Będą mocnym punktem wystroju wnętrza, ale nie zmęczą oczu. Podobnie z wzorzystymi tapetami – lepiej siedzieć do nich tyłem, by nie rozpraszały podczas pracy.

 

W domowym biurze warto unikać też ciemnych kolorów: grafitowego, granatowego, fioletowego, które na wiele osób działają przygnębiająco.

 

 

Porządek na biurku, czyli zorganizuj się!

porządek na biurkuMyślisz, że porządek na biurku nie ma znaczenia? Wprost przeciwnie. Dobrze zorganizowane miejsce do pracy gwarantuje lepszą koncentrację i oszczędność czasu. Zacznij od tego, co masz pod ręką.

 

Przybory biurowe, notesy, płyty czy pendrive’y umieść w specjalnych pojemnikach albo gotowych organizerach – stawianych na biurku lub przeznaczonych do szuflad. Dokumenty posegreguj – np. według daty, rodzaju faktury czy przeznaczenia. Możesz powkładać je do tekturowych pudełek, segregatorów, a te bardziej potrzebne ułożyć na piętrowej półeczce stawianej na blacie.

 

Jeśli wszystko nie zmieści się na biurku, pomyśl o nadstawce z półeczkami i szufladkami albo wysuwanym kontenerku pod biurko. Uprzątnij też kable – możesz ukryć je w specjalnym pojemniku, poręczne są też gniazdka nablatowe, dzięki którym łatwiej naładujesz telefon czy laptopa.

 

Chcesz zorganizować pracę jeszcze lepiej? Pomyśl o miejscu na notatki albo plan działania. To może być na przykład ściana pokryta farbą magnetyczno-tablicową albo wyłożona korkiem (ten powinien być nieco grubszy od długości pinezek). Nad biurkiem możesz też powiesić płytę perforowaną, w którą można wtykać kartki z notatkami albo zawiesić przydatne drobiazgi.