Dobieramy krzesło do biurka, czyli urządzanie domowej przestrzeni roboczej w praktyce

Opinii 0

Siedzący tryb życia może dać w kość, i to dosłownie! Skrzywiony kręgosłup, bóle pleców i szyi, strzykanie w stawach. Tygodniowo spędzisz w krześle co najmniej 40 godzin. Do tego czas poświęcony na odpisywanie na emaile albo przeglądanie stron w Internecie. Dlatego krzesło powinieneś wybrać świadomie, stawiając na model dobrej jakości. ono zadba o prawidłowe ułożenie kręgosłupa oraz ergonomię pracy. Przy wyborze nie kieruj się jedynie wyglądem mebla – on szybko przestanie mieć znaczenie.

Jak wybrać odpowiednie krzesło do biurka?

Krzesła do biurka nie kupuj przez Internet. Sprawdź najpierw na żywo, czy jest ci w nim wygodnie, czy wszystkie elementy dają się swobodnie ustawiać i czy zakres regulacji jest dostosowany do twojego wzrostu. Powinno ci pozwalać na tzw. aktywne siedzenie (dynamiczne) – to znaczy, że można się w nim wygodnie wiercić i obracać.

 

Pamiętaj, że wybór krzesła do biurka ma wpływ na twoją pracę. W komfortowym po prostu efektywniej się pracuje, a dodatkowo przywraca ono naturalną krzywiznę kręgosłupa i eliminuje zbędne naprężenie mięśni.

 

 

Jak sprawdzić, czy masz dobrze dobrane krzesło do biurka?

  • dobrze dobrane krzesło do biurkaRozsiądź się wygodnie za biurkiem. 
  • Stopy powinny swobodnie spoczywać na podłodze pod kątem 90 stopni do podudzia, a uda układać się równolegle do podłogi.
  • Gdy siedzisz na dobrze dobranym krześle do biurka, kolana są rozwarte pod kątem od 90 do 115 stopni, co zapewnia swobodny przepływ krwi.
  • Ramiona układają się pod kątem rozwartym w stosunku do przedramienia. Są blisko ciała i pozwalają zrelaksować się barkom.
  • Między siedziskiem krzesła a blatem biurka jest ok. 25 cm wolnej przestrzeni. Masz wystarczająco dużo miejsca, by swobodnie zmieniać ułożenie nóg.
  • Plecy cały czas są podparte. 
  • Trzy czwarte ud jest podparte na siedzisku.

 

Jeśli test wypadł poprawnie, masz szczęście i siedzisz prawidłowo. Inny wynik oznacza, że trzeba wyregulować elementy mebla albo zakupić bardziej ergonomiczny model.

 

 

Na co zwrócić uwagę wybierając krzesło do biurka?

kryteria wyboru krzesełka do biurkaChoć estetyka i cena są ważne, pamiętaj, że krzesło do biurka jest meblem do pracy. Dlatego zwróć uwagę przede wszystkim na jego konstrukcję – mechanizm regulujący, oparcie czy opcje regulacji.

 

Mechanizm ruchowy

Mechanizm synchroniczny krzesła do pracy pozwala na aktywne siedzenie: po zwolnieniu blokady oparcie wychyla się wraz z siedziskiem, podążając za ruchem pleców siedzącego. Pozycję wychylenia oparcia i siedziska, jeśli uznamy ją za najwygodniejszą, możemy zablokować, tak by się już nie zmieniała. Mechanizm umożliwia również regulację głębokości siedziska, czyli jego odległość od oparcia.

 

Oparcie krzesła

Nie może być płaskie i twarde – kręgosłup tworzy naturalną krzywiznę, która musi znaleźć podparcie podczas siedzenia. Jeśli krzesło ma służyć do codziennej pracy przez przynajmniej 4 godziny, dobrze by miało też specjalne uwypuklenie w części lędźwiowej, najlepiej regulowane, które można dostosować do sylwetki. Jeśli w wybranym modelu nie ma takiego elementu, można dokupić specjalną nakładkę. Oparcie krzesła musi też być dopasowane do wzrostu – powinno się kończyć nieco powyżej linii łopatek.

 

Regulowane podłokietniki

Są niezastąpione podczas pisania na klawiaturze. Najlepsze są przymocowane do oparcia tak, by łokcie wspierały się na nich na poziomie bioder (a więc tam, gdzie łokieć się zgina, gdy swobodnie opuścimy rękę). Podczas pracy za biurkiem, ramiona powinny tworzyć z osią ciała kąt 90 stopni. Taka pozycja w fotelu odciąża mięśnie pleców podczas długiego siedzenia oraz zmniejsza obciążenie nadgarstków. Regulowana powinna być nie tylko wysokość podłokietników, ale także ich rozstaw. W ten sposób można dostosować mebel nie tylko do wzrostu, ale i budowy ciała.

 

Odpowiedni zagłówek

fotel przy biurkuPozwala na zrelaksowanie karku i chwilę odpoczynku w ciągu pracy. Nie jest konieczny, ale zwiększa komfort użytkowania krzesła czy fotela i pomaga w utrzymaniu prawidłowej pozycji ciała.

 

Regulowana wysokość

Możliwość ustawiania siedziska na najlepszej, dostosowanej do wzrostu użytkownika wysokości zapewnia tzw. siłownik pneumatyczny. Dodatkowy mechanizm pozwala ustawiać siedzisko pod kątem. Niektóre specjalistyczne krzesła zdrowotne mają siedziska wsparte na specjalnych amortyzatorach, które ułatwiają aktywne siedzenie.

 

Ergonomiczne siedzisko

Nie może być płaskie – siedzenie na takim krześle przez długie godziny będzie męczące. Powinno być delikatnie wyprofilowanie, nie może uciskać ciała w żadnym miejscu, a jego krawędź musi być zaokrąglona z przodu. Powinno też delikatnie opadać i swobodnie się obracać. To wszystko powoduje, że mebel nie naciska na uda i nie blokuje swobodnego przepływu krwi. Fotel nie może też być twardy – miękkie siedzenie zapewni dobrze dobrana tapicerka. Optymalna głębokość siedziska wynosi około 40 cm. Ale i tu trzeba je dobrać do indywidualnej budowy ciała – po bokach powinno pozostać po kilka cm luzu.

 

Kółka z odpowiedniego materiału

To dzięki nim można z łatwością przesuwać fotel albo przemieszczać się na nim z jednego końca biurka na drugi. Mogą być plastikowe – najlepiej sprawdzą się na miękkich powierzchniach, takich jak wykładziny, maty ochronne czy dywany. Kółka gumowane z kolei zabezpieczają przed zniszczeniem podłogi drewniane, kamienne albo wykończone panelami.

 

Wytrzymała tapicerka

Materiał obiciowy ma duży wpływ na jakość siedzenia. W końcu nikt nie chce latem przyklejać się do siedziska albo nadmiernie przez nie pocić. Z tego powodu dobrze sprawdzają się materiały oddychające. Ze względów praktycznych warto wybrać model obity tapicerką odporną na przetarcia i łatwo zmywalną. Praktyczne będą obicia z naturalnych skór, które są trwałe i przyjemne w dotyku. Nie sprawdzają się natomiast materiały skóropodobne – przy długim siedzeniu nagrzewają się i kleją do ciała. Wstawka z siatki Mesh, która umożliwia cyrkulację powietrza, jest dodatkowym atutem.

 

Dodatki i akcesoria

dodatki i akcesoria do krzesłaPrawidłowo dobrane krzesło można wzbogacić o kilka dodatków, dzięki którym siedzenie będzie jeszcze przyjemniejsze i zdrowsze. Zgodnie z ergonomią pracy, dobrze, jeśli pod stopami znajdzie się specjalna podpórka pod nogi. Dobra, będzie mieć regulowany kąt nachylenia – jego optymalna wartość wynosi 15 stopni względem podłogi. Gumowa poduszka na krzesło, która pomaga przyjmować właściwą pozycję za biurkiem, zmusza do aktywnego siedzenia i wzmacnia mięśnie utrzymujące kręgosłup. Niektóre modele wyposażone są dodatkowo w kolce, które delikatnie masują ciało. Jeśli fotel biurowy ma służyć też do pracy z laptopem, można dokupić do niego specjalny pulpit. Wielu zwolenników ma też klękosiad – czyli krzesło, na którym się nie siada, a klęczy. Wyposażone jest w siedzisko i podpórki na kolana. Mebel wymusza prawidłowe ułożenie kręgosłupa, a garbienie i nadmiernie pochylanie na nim jest po prostu niewygodne.