Przyczepka samochodowa. Na co zwrócić uwagę przy jej wyborze?

Opinii 0

Jaką przyczepę można holować autem? Jakie są przepisy dotyczące zespołu pojazdów? Jaki rodzaj przyczepy najlepiej wybrać? Sprawdź, co trzeba wiedzieć, wybierając przyczepkę samochodową.

Metalowa przyczepka samochodowa bez dachu, stojąca parkingu

Jakie są przepisy dotyczące używania przyczepki samochodowej?

Przed zakupem pierwszej przyczepy warto dowiedzieć się, jakie są zasady prawne dotyczące poruszania się w zespole pojazdów. Po pierwsze należy upewnić się, czy obecne prawo jazdy uprawnia do holowania wybranej przyczepy. Następnie zapoznać się z zasadami dotyczącymi haka holowniczego (jego prawidłowego uciągu do danej przyczepy) oraz przepisami ruchu drogowego dla pojazdów z przyczepą.

Jakie prawo jazdy uprawnia do holowania przyczepy?

Do poruszania się samochodem z przyczepką uprawnia prawo jazdy kategorii B, o ile przyczepka ta jest:

 

  • modelem lekkim bez hamulca najazdowego, którego masa całkowita (DMC) nie przekracza 750 kg – wówczas masa całkowita auta z przyczepą nie może przekraczać 4250 kg (4,25 t),

  • modelem ciężkim z hamulcem najazdowym o DMC powyżej 750 kg – wówczas masa całkowita zespołu pojazdów nie może przekraczać 3500 kg (3,5 t).

 

Jednakże wiele ciężkich przyczep kempingowych, lawet oraz przyczep do przewozu motocykli, łodzi, quadów lub koni w połączeniu z autem wykracza ponad dopuszczalne normy łączne. W takim przypadku od kierowcy wymagane jest prawo jazdy kategorii B+E, które uprawnia do ciągnięcia przyczepy ciężkiej o DMC powyżej 750 kg (maksymalnie 3,5 t). W teorii, posiadając je, można poruszać się nawet pojazdem o wadze 3,5 t z 3,5-tonową przyczepą. W praktyce jeżdżenie pojazdem z przyczepą o łącznej masie 7 t jest jednak niemożliwe. Prawo wymaga bowiem, by w takim wypadku przyczepa wyposażona była w hamulec, który można uruchomić z kabiny kierowcy. Takich hamulców nie montuje się w samochodach osobowych ani w busach. Rozwiązania tego typu są spotykane jedynie w ciężarówkach, których prawo jazdy kategorii B+E nie dotyczy.

 

Innym wyjściem, gdy łączna masa całkowita auta z przyczepą typu ciężkiego przekracza 3500 kg, może być dodanie do kategorii B kodu 96. Kod ten zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 24 maja 2016 r poz. 702) zezwala kierowcy pojazdu na ciągnięcie przyczepy, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, gdy masa zestawu pojazdów może wynosić do 4250 kg. Jest jednak pewien haczyk – waga przyczepy nie może przewyższać masy ciągnącego ją samochodu. Stosunek dopuszczalnego DMC samochodu do dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy musi wynosić minimum 1,33:1.

 

Wszystkie informacje na temat masy pojazdu oraz maksymalnej masy przyczepy (samodzielnie i w zespole pojazdów) znajdują się w dowodzie rejestracyjnym. Dane podane w kilogramach można odnaleźć w rubrykach:

 

  • F.1 – tu określone jest DMC pojazdu,

  • F.2 – informacje na temat dopuszczalnego DMC pojazdu,

  • F.3 – podana jest dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (samochodu + przyczepy),

  • O.1 – określa maksymalne DMC przyczepy z hamulcem,

  • O.2 – określa maksymalne DMC przyczepy bez hamulca.

Przepisy dotyczące haka do holowania - przyczepy

Polskie prawo wymaga, by pojazd, który ma ciągnąć przyczepę, miał zamocowany właściwy hak holowniczy. Jaki hak jest odpowiedni? Taki, który ma maksymalny uciąg odpowiednio dopasowany do wagi przyczepy. Taką informację można znaleźć na tabliczce z oznaczeniem D. Jeśli DMC przyczepy przewyższy się ten parametr, powstanie zagrożenie uszkodzenia samego haka, a także nadwozia samochodu, do którego jest zamontowany.

 

Prawidłowa siła uciągu jest wtedy, gdy D (informacja z tabliczki) jest mniejsze (lub ewentualnie równe) wynikowi następującego obliczenia: (dmc auta x dmc przyczepy) : (dmc auta x dmc przyczepy) x 0,00981 [kN]. Dla uproszczenia – w przypadku przyczep lekkich wystarczający jest hak o uciągu 16 kN.

Poruszanie się z przyczepą na drodze – ograniczenia prędkości i oznakowanie

Należy wiedzieć, że każda przyczepa powinna być odpowiednio oznakowana. Obejmuje to:

 

  • kierunkowskazy,

  • światła stopu oraz podświetlaną tablicę rejestracyjną,

  • światła pozycyjne tylne,

  • światła awaryjne,

  • światła przeciwmgłowe tylne,

  • odblaski tylne w kształcie trójkąta,

  • odblaski przednie i boczne w innym kształcie niż trójkąt.

 

Warto pamiętać też, że kierowców samochodów z przyczepami obowiązują odrębne ograniczenia prędkości, niż kierowców samych aut. Prawo o ruchu drogowym nakłada na kierującego zespołem pojazdów ograniczenie poza terenem zabudowanym

 

  • do 70 km/h na drodze jednojezdniowej (kiedy zwykłe samochody osobowe mogą poruszać się z prędkością 100 km/h),

  • 80 km/h na drodze dwujezdniowej (kiedy zwykłe samochody osobowe mogą poruszać się z prędkością 120 km/h),

  • na autostradach i innych drogach szybkiego ruchu obowiązuje ograniczenie do 80 km/h (osobówki bez przyczep mogą rozwinąć nawet do 140 km/h).

 

W terenie zabudowanym samochody z przyczepą mają takie same ograniczenia prędkości jak zwykłe osobówki - do 50 km/h.

Jakie są rodzaje przyczep samochodowych?

Poza rozróżnieniem na przyczepy lekkie (bez hamulca postojowego i do 750 kg DMC) oraz przyczepy ciężkie (z hamulcem postojowym, powyżej 750 kg masy całkowitej), przyczepy samochodowe można podzielić na:

 

  • przyczepy transportowe – do przewozu towarów i przedmiotów (nie należy mylić ich z naczepami, które można rozpoznać po tym, że w przeciwieństwie do przyczep nie są w stanie przemieścić się bez udziału innego pojazdu),

  • przyczepy specjalne – np. lawety, przyczepy do przewozu łodzi, koni, quadów, rowerów itp.,

  • lekkie i ciężkie przyczepy kempingowe – do użytku rekreacyjnego, które zazwyczaj wyposażone są w miejsce do spania, łazienkę oraz kuchenkę.

 

Jeżeli chce się jedynie przewozić przedmioty (np. móc zabierać większy bagaż, przewozić meble przy przeprowadzkach, wozić towary, zabierać ze sobą sprzęt sportowy), oczywistym wyborem jest przyczepa transportowa. Przyczepę specjalną zwykle rozważa się jedynie przy specyficznych potrzebach, choć przeciętnej rodzinie może przydać się np. model na rowery.

Samochód z przyczepką kempingową jadący poprzez podgórskie tereny

Jak dobrać przyczepkę transportową do swoich potrzeb?

Wszystkie przyczepy transportowe mają podobną budowę – ramę konstrukcyjną (najczęściej stalową, choć może być też lżejsza, ale mniej wytrzymała aluminiowa), oś na belce skrętnej, dyszel, podłogę (zazwyczaj ze sklejki) i burty. Mogą różnić się grubością ścianek i profili – im są one grubsze, tym większa jest wytrzymałość i żywotność przyczepki.

 

Istotne jest także wyposażenie – dobrze jest się zastanowić nad tym jakiego typu ochrony przed czynnikami zewnętrznymi (deszczem, wiatrem i słońcem, odpryskującym piaskiem itp.) się potrzebuje. Dostępne są przyczepki z:

 

  • plandeką PCV – elastyczną i łatwą w demontażu, ale mniej wytrzymałą,

  • sztywną pokrywą z ABSu – zrobioną z plastiku, wygodną w użytkowaniu, ale nieelastyczną (co może utrudniać przewożenie przedmiotów o nietypowych wymiarach);

  • plandeką metalową – bardzo wytrzymałą, idealną dla osób często poruszających się z przyczepką po drogach wiejskich i terenach niewybrukowanych, gdzie możliwe są odpryski kamieni i uszkodzenia przewożonego sprzętu;

  • podwyższonymi burtami – rodzaj „nadstawki” do przyczepki. Są dodatkowym bocznym zabezpieczeniem (zazwyczaj ze stali), które pozwala na przewożenie wyższych ładunków;

  • podwyższonymi burtami z siatki – są wykonane z polipropylenu i mogą mieć różną gęstość oczek. Są elastyczne i dobre do przewożenia przedmiotów o nietypowych wymiarach. Są jednak mniej trwałe i słabiej zabezpieczające przed uszkodzeniem niż burty ze stali.

 

Jeżeli przyczepa będzie często wykorzystywana do transportu pełnego ładunku, warto też zainwestować w model o wzmocnionych osiach – będzie wytrzymalszy i posłuży dłużej. W przypadku lekkiej przyczepy (np. z aluminiową ramą, która zmniejsza DMC zespołu pojazdów) warto wybierać taką z podwójną osią. Gwarantuje to lepszą stabilność.

Metalowe przyczepki samochodowe stojące w rzędzie na parkingu

Na jakie parametry zwrócić uwagę przy kupnie przyczepki samochodowej?

Podstawowym kryterium, które trzeba rozważyć, jest wielkość takiej przyczepy. Należy przemyśleć, co będziemy w niej przewożone (wymiary ładunków) i jak obszerna musi być skrzynia ładunkowa, by to pomieścić. Warto wybrać model z zapasem, by na pewno wszystko się pomieściło. Oczywiście nie należy mylić ładowności przyczepy z jej DMC. DMC to całkowita masa przyczepy, czyli to ile najwięcej może ważyć taka przyczepka z pełnym ładunkiem. W przypadku transportowej lekkiej DMC zaczyna się ona od ok. 300 kg do maksymalnie 750 kg. Z kolei ładowność takich przyczep waha się najczęściej od 120 do 640 kg.

 

Drugim bardzo ważnym elementem jest długość przyczepki — i nie chodzi tu tylko o jej przestrzeń ładowną. Jest to istotne dla kwestii postojowych (czy przyczepa zmieści się w garażu lub na miejscu parkingowym). W sklepach można znaleźć przyczepki transportowe o długości od mniej więcej 150 cm do nawet ok. 300 cm i szerokościach od średnio 100 cm do ok. 160 cm. Ostatni istotny wymiar to wysokość burty, która zazwyczaj zaczyna się od 30 cm.

 

Na koniec – dobrze jest się upewnić, że elementy stalowe wybranej przyczepy są impregnowane i nie będą podatne na korozję. Zwykle stalowe ramy są w tym celu cynkowane ogniowo. Jest to jedno z lepszych zabezpieczeń przed zniszczeniem.

Zobacz, o co pytają nasi klienci

Ile może wystawać ładunek z tyłu przyczepki?

Maksymalna odległość, na którą ładunek przyczepy może wystawać to 2 m od tylnej planszy obrysu przyczepy lub zespołu pojazdów. Ładunek nie może również zasłaniać świateł i rejestracji.

Jak podłączyć wtyczkę do przyczepki?

Najpierw należy sprawdzić, ile pinów ma auto, a następnie dobrać pasującą wtyczkę tak, aby liczba bolców zazębiała się z gniazdem. Montaż przeprowadza się następująco: odkrycie nakrywki gniazda i podłączenie wtyczki, przekręcenie kluczyka w stacyjce auta i sprawdzenie, czy zaświeciły się odpowiednie kontrolki, upewnienie się, czy wszystkie światła działają – w tym celu należy przetestować kierunkowskazy, włączyć światło STOP i sprawdzić światła przeciwmgielne. W przypadku, gdy którekolwiek ze świateł nie działa, konieczne jest ponowne sprawdzenie podłączenia wtyczki oraz upewnienie się, czy ma ona właściwą liczbę wtyków (taką samą jak gniazdo auta).

Jak zarejestrować przyczepkę?

Chcąc zarejestrować przyczepę, trzeba złożyć odpowiedni wniosek w Wydziale Transportu i Komunikacji odpowiednim dla swojego miejsca zamieszkania. Do wniosku musi być dołączony dowód własności pojazdu (np. faktura VAT za przyczepkę), karta pojazdu (jeśli została wydana) oraz wyciąg ze świadectwa homologacji.

Ile można jechać z przyczepą?

Maksymalna prędkość w terenie zabudowanym to 50 km/h. Poza terenem zabudowanym, na drogach jednojezdniowych 70 km/h i dwujezdniowych 80 km/h. Na drogach szybkiego ruchu i autostradach maksymalnie 80 km/h.

Jaka przyczepka jest dozwolona przy prawie jazdy kat. B?

Mając prawo jazdy kategorii B, można poruszać się


  • przyczepką lekką bez hamulca najazdowego, którego masa całkowita (DMC) nie przekracza 750 kg, przy czym masa całkowita auta z przyczepą nie może przekraczać 4250 kg,

  • przyczepką ciężką z hamulcem najazdowym o DMC powyżej 750 kg, ale wówczas masa całkowita zespołu pojazdów nie może przekraczać 3500 kg.

Ile kosztuje ubezpieczenie przyczepki samochodowej?

Właściciel przyczepy obowiązkowo musi wykupić jej ubezpieczenie. Jego cena jest jednak niższa niż OC dla samochodu i wynosi od mniej więcej 40-50 zł do ok. 100 zł w przypadku droższych pakietów.

Dodano: 07-07-2021
Uaktualniono: 20-07-2021